Mini leksykon wozów bojowych – cz. 2

Intensywność pracy nad ostatnimi przygodami Wilhelma wyeksploatowały mnie z weny twórczej i kreatywności. Na całe szczęście ten czas powoli mija i zabieram się z zapałem do tworzenia kolejnych scen następnej części jego spraw do rozwiązania. Tym razem mocno zajrzymy w paszczę lwa czy raczej jakiejś brunatnej bestii. Liczę na to, że będzie ciekawie tym bardziej, że akcja powiązana będzie w sposób bezpośredni z pewnymi prawdziwymi wydarzeniami z lat 30-tych.

Na razie jednak ożywimy trochę zastaną sytuację na stronie. Na pierwszy ogień idzie dawno obiecana druga część leksykonu Karola, w której ja sam znalazłem sporo nowych informacji, a wydawało mi się, że na ten temat wiem już całkiem sporo. Zaskoczył mnie jednak i to bardzo pozytywnie, szczególnie swoją szczegółową wiedzą oraz bardzo rzeczowymi argumentami w wielu prowadzonych przez nas dyskusjach.

Później wrócę do tematu pociągu specjalnego Adolfa Hitlera. Będę musiał sprostować kilka podanych przeze mnie wcześniej danych gdyż dotarłem do kolejnych źródeł, pokażę też wiele nowych, niezwykle ciekawych materiałów. Sam się już nie mogę doczekać bo tekst już jest dla mnie niesamowity i muszę się pilnować, żeby nie zanudzić Was ilością informacji.

Dalej

Napisano Wpisy historyczne | Oznaczone jako: | Wstaw komentarz

Historia wrocławskich tramwajów w punktach – 1878 – 1907

Jakiś czas temu pisałem już o tramwajach w Breslau, a później też o tramwajach w Waldenburg (Wałbrzychu). To oczywiście nie wyczerpuje tematu i raz na jakiś czas będę do niego wracał. Tym razem trafiłem na całkiem ciekawe materiały mogące posłużyć jako podstawa do stworzenia małego zestawienia najważniejszych faktów związanych z funkcjonowaniem tramwajów w naszym mieście. Przygotowując ten tekst napotkałem jednak na pewien problem z ustaleniem wersji jak było i walczę z nim od dwóch tygodni. Na razie bez efektu, ale to była przyczyna, dzięki której postanowiłem, że całość podzielę na części i to co już przygotowałem umieszczę na stronie, a kolejną część opublikuję jak już poradzę sobie z wspomnianym problemem. Tak zwyczajnie będzie szybciej i prościej 🙂

Dalej

Napisano Wpisy historyczne | Oznaczone jako: , , | Wstaw komentarz

Kolejka parkowa raz jeszcze

Pamiętacie wpis o wrocławskich wąskotorówkach? O ten. Wierzę, że pamiętacie.

Szukając materiałów do zupełnie innego tematu natrafiłem ostatnio na ślad jeszcze jednej, nie wymienionej wtedy, wąskotorówki (chyba?) lub kolejki ogrodowej (to zdecydowanie lepsze określenie). Niezbadane są wyroki grzebania w starociach 🙂

W roku 1881 w Breslau odbywała się Śląska Wystawa Rzemiosła i Przemysłu (Die Schlesische Gewerbe- und Industrie-Ausstellung in Breslau), w trakcie której, na 14200m2, prezentowano szerokiemu gronu społeczeństwa dorobek ponad 1300 firm i osób prywatnych. W mocno przeszklonym pawilonie głównym, w jego centralnej sali, wystawiano artykuły szklane i porcelanę. Miały tu też swoje stoiska kopalnie oraz huty. Pawilony boczne to ekspozycja wyrobów metalowych oraz panorama Karkonoszy dodatkowo też wystawa maszyn parowych, akcesoriów gorzelniczych, czy do fabrykacji octu. W jednej z bocznych sal zainstalowano także niewielką drukarnię, przygotowującą codziennie Donosiciela urzędowego wystawy – rodzaj gazetki wystawowej. Na terenie wystawy prezentowano też zakłady tkackie, obuwnicze i inne działające „na żywo”, produkujące swoje wyroby na oczach widzów, wprost na ich zamówienie. Warto w tym miejscu dodać, że po mieście kursowały dorożki, których woźnice sprzedawali bilety wstępu na wystawę, a przedsiębiorstwo tramwajowe BSEG (Breslauer Straßen-Eisenbahn-Gesellschaft czyli Wrocławskie Towarzystwo Ulicznej Kolei Żelaznej – tramwaje konne) wybudowało ok 1000m dodatkowych torów tramwajowych aby ułatwić dojazd na wystawę wszystkim chętnym. Po mieście poruszały się wozy z tablicami kierunkowymi Nach der Ausstellung (Na wystawę), których konduktorzy również prowadzili sprzedaż biletów.

Dalej

Napisano Wpisy historyczne | Oznaczone jako: , , , , | 2 komentarze