Tym razem 12 pytań związanych z kwestiami komunikacyjno-transportowymi dawnego Breslau. Starałem się aby był łatwiejszy od poprzedniego. Mam nadzieję, że mi się to udało.
Podsumowanie quizu
0 z 12 pytań ukończone
Pytania:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
Informacja
Dzisiaj quiz związany z tematami transportowymi. Dość szeroko pojętymi, choć koncentrujący się oczywiście na komunikacji szynowej. Mocno przeanalizowałem Wasze poprzednie odpowiedzi i pytania, które sprawiły Wam najwięcej kłopotu. Okazało się, że zadanie jakie przed Wami postawiłem było trudne. Tym razem więc pytania są znacznie łatwiejsze (mam przynajmniej nadzieję). Nad niektórymi pochylając się przez chwilę aby poprawnie odpowiedzieć wcale nie trzeba siedzieć mocno w historii Breslau, wystarczy odrobina logicznego myślenia. Co prawda dwa pytania mogą być trudniejsze, ale wierzę, że sobie z nimi doskonale poradzicie. Paradoksalnie najtrudniejsze było dla mnie wymyślenie błędnych odpowiedzi tak aby nie sprawić Wam nimi zbyt dużych trudności 🙂
Tym razem dwanaście pytań o tramwajach, lotniskach, pociągach itp. Tak samo jak poprzednio, uważni czytelnicy strony Wilhelma nie powinni mieć najmniejszego problemu z odpowiedziami. Zapraszam więc do zabawy i klasycznie proszę o komentarze.
Już ukończyłeś quiz. Nie możesz rozpocząć jeszcze raz.
Ładowanie quizu…
Musisz się zalogować, aby rozpocząć quiz.
Musisz ukończyć następujący quiz, aby rozpocząć ten:
Wyniki
udzielono odpowiedzi dobrze na 0 z 12
Czas się skończył
Zdobyłeś 0 z 0 punktów, (0)
Średni wynik |
|
Twój wynik |
|
Kategorie
- Nieskategoryzowany 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- Udzielono odpowiedzi
- Do sprawdzenia
-
Pytań 1 z 12
1. Pytanie
Linia tramwaju nr 4 prowadząca ulicą Am Weidendamm (ul. Na Grobli) powstała gdyż:
Poprawnie
Oczywiście na Morgenau funkcjonowało wiele etablissments, w tym lunapark, do których, szczególnie w dni wolne od pracy chciały się dostać tłumy wrocławian. Dlatego poprawną odpowiedzią jest odpowiedź trzecia. Linia kończyła się dwutorową pętlą na ul. Rakowieckiej przed skrzyżowaniem z Na Niskich Łąkach.
Niepoprawnie
Oczywiście na Morgenau funkcjonowało wiele etablissments, w tym lunapark, do których, szczególnie w dni wolne od pracy chciały się dostać tłumy wrocławian. Dlatego poprawną odpowiedzią jest odpowiedź trzecia. Linia kończyła się dwutorową pętlą na ul. Rakowieckiej przed skrzyżowaniem z Na Niskich Łąkach.
-
Pytań 2 z 12
2. Pytanie
Podstawowym środkiem komunikacji po mieście dla rzeszy niezmotoryzowanych mieszkańców w 1938r. były:
Poprawnie
No cóż, dorożek zarejestrowanych w mieście w 1938r. było łącznie… – 7 sztuk i były wykorzystywane głównie do przejażdżek rekreacyjnych, wesel i tym podobnych.
Linie autobusowe zorganizowano jako dodatkowe, dowożące z peryferyjnych dzielnic pasażerów do pętli i krańcówek tramwajowych.
Paliwo zaś przed wojną dla indywidualnych odbiorców było relatywnie drogie, co powodowało, że cena przejażdżki taksówką nie była dostępna dla każdego „średnio zarabiającego” mieszkańca Breslau. Zatem poprawna odpowiedź na to pytanie to tramwaje.Niepoprawnie
No cóż, dorożek zarejestrowanych w mieście w 1938r. było łącznie… – 7 sztuk i były wykorzystywane głównie do przejażdżek rekreacyjnych, wesel i tym podobnych.
Linie autobusowe zorganizowano jako dodatkowe, dowożące z peryferyjnych dzielnic pasażerów do pętli i krańcówek tramwajowych.
Paliwo zaś przed wojną dla indywidualnych odbiorców było relatywnie drogie, co powodowało, że cena przejażdżki taksówką nie była dostępna dla każdego „średnio zarabiającego” mieszkańca Breslau. Zatem poprawna odpowiedź na to pytanie to tramwaje. -
Pytań 3 z 12
3. Pytanie
Zelektryfikowana Śląska Kolej Górska (sieć zelektryfikowanych linii kolejowych przecinających pogórze Sudeckie od Zgorzelca, przez Jelenią, Górę, Wałbrzych, Jaworzynę) dotarła w trzydziestoleciu międzywojennym także do Breslau. Pasażerskie pociągi elektryczne odjeżdżały w mieście z:
Poprawnie
Pociągi elektryczne odjeżdżały oczywiście z Freiburger Bahnhof, co zostało opisane między innymi w opowiadaniu „Wyjątkowe zaangażowanie” Gniewnego lata. Jest tam scena gdy Wilhelm przygląda się szybkiej lokomotywie elektrycznej E18-15 mającej ciągnąć pociąg, którym będzie jechał. Niestety elektryfikacja przed wojną nie dotarła do dworca głównego, co z pewnością byłoby znacznym ułatwieniem dla przesiadających się. Zaś czegoś takiego jak Schweidnitzer Bahnhof w mieście nie było.
Niepoprawnie
Pociągi elektryczne odjeżdżały oczywiście z Freiburger Bahnhof, co zostało opisane między innymi w opowiadaniu „Wyjątkowe zaangażowanie” Gniewnego lata. Jest tam scena gdy Wilhelm przygląda się szybkiej lokomotywie elektrycznej E18-15 mającej ciągnąć pociąg, którym będzie jechał. Niestety elektryfikacja przed wojną nie dotarła do dworca głównego, co z pewnością byłoby znacznym ułatwieniem dla przesiadających się. Zaś czegoś takiego jak Schweidnitzer Bahnhof w mieście nie było.
-
Pytań 4 z 12
4. Pytanie
Na dzisiejszym Moście Osobowickim leżały tory o trzech szynach. Dlatego że:
Poprawnie
Po moście przejeżdżały poza tramwajami także pociągi wąskotorówki łączącej Breslau z Trzebnicą i stąd szyny były trzy – jedna używana wspólnie przez tramwaje i pociągi wąskotorowe, a druga, w odpowiedniej odległości dla każdego ze środków lokomocji.
Niepoprawnie
Po moście przejeżdżały poza tramwajami także pociągi wąskotorówki łączącej Breslau z Trzebnicą i stąd szyny były trzy – jedna używana wspólnie przez tramwaje i pociągi wąskotorowe, a druga, w odpowiedniej odległości dla każdego ze środków lokomocji.
-
Pytań 5 z 12
5. Pytanie
Ostatni fragment torów, po których poruszał się tramwaj konny można dziś zobaczyć na:
Poprawnie
To pytanie mogło Wam sprawić nieco trudności, głownie dlatego, że nie każdy wie w jakich relacjach tramwaje konne poruszały się po mieście. Pierwsza linia połączyła okolice ul. Krasińskiego z ZOO. W późniejszych okresach rozbudowywano ją tak, że tory tramwaju konnego oplotły niemal całe miasto. Wraz z wprowadzeniem tramwajów elektrycznych znaczenie napędu konnego zmalało, a ostatni fragment takiego tramwaju łączący Most Zwierzyniecki z Mostem Szczytnickim przez ul. Parkową zamknięto ostatecznie 30 czerwca 1906r. stąd poprawną odpowiedzią jest odpowiedź druga.
Niepoprawnie
To pytanie mogło Wam sprawić nieco trudności, głownie dlatego, że nie każdy wie w jakich relacjach tramwaje konne poruszały się po mieście. Pierwsza linia połączyła okolice ul. Krasińskiego z ZOO. W późniejszych okresach rozbudowywano ją tak, że tory tramwaju konnego oplotły niemal całe miasto. Wraz z wprowadzeniem tramwajów elektrycznych znaczenie napędu konnego zmalało, a ostatni fragment takiego tramwaju łączący Most Zwierzyniecki z Mostem Szczytnickim przez ul. Parkową zamknięto ostatecznie 30 czerwca 1906r. stąd poprawną odpowiedzią jest odpowiedź druga.
-
Pytań 6 z 12
6. Pytanie
Flughafen Klein Gondau – Lotnisko Gądów Mały posiadało w 1938r.:
Poprawnie
Trudno przykryć całą płytę postojową lotniska hangarem bo musiałby być kolosalnych rozmiarów. Zatem odpowiedź druga odpada. Początkowo lotnisko to było faktycznie całkowicie trawiaste, ale w latach trzydziestych obszar przed samym budynkiem nowego portu (otwartym w 1937r.) wybetonowano co doskonale widać na tym zdjęciu:
Informacja podawana przez wikipedię, jakoby całe lotnisko było trawiaste, jest błędna. W tym kontekście więc odpowiedź trzecia jest błędna, a pierwsza prawidłowa.
Niepoprawnie
Trudno przykryć całą płytę postojową lotniska hangarem bo musiałby być kolosalnych rozmiarów. Zatem odpowiedź druga odpada. Początkowo lotnisko to było faktycznie całkowicie trawiaste, ale w latach trzydziestych obszar przed samym budynkiem nowego portu (otwartym w 1937r.) wybetonowano co doskonale widać na tym zdjęciu:
Informacja podawana przez wikipedię, jakoby całe lotnisko było trawiaste, jest błędna. W tym kontekście więc odpowiedź trzecia jest błędna, a pierwsza prawidłowa.
-
Pytań 7 z 12
7. Pytanie
Główny i największy port miejski obsługujący ruch towarowy powstał w końcu XIXw:
Poprawnie
W odpowiedzi na to pytanie kluczowy jest jego początek. Główny i największy – Odpada więc przystań przy ujściu Oławy, bo nie była ani największa, ani główna. Odpowiedź druga po szybkim przeglądzie mapy mogłaby się wydać poprawną gdyby nie fakt, że wskazane miejsce to tzw. zimowisko barek – czyli zatoka, w której przeczekiwały one niski stan wody w rzece zimą. Na kanale żeglownym w okolicy Kowal, na potrzeby stoczni rzecznej, powstał basen portowy, ale trudno to nazwać głównym i największym portem miasta. W związku z tym odpowiedź poprawna to odpowiedź ostatnia.
Niepoprawnie
W odpowiedzi na to pytanie kluczowy jest jego początek. Główny i największy – Odpada więc przystań przy ujściu Oławy, bo nie była ani największa, ani główna. Odpowiedź druga po szybkim przeglądzie mapy mogłaby się wydać poprawną gdyby nie fakt, że wskazane miejsce to tzw. zimowisko barek – czyli zatoka, w której przeczekiwały one niski stan wody w rzece zimą. Na kanale żeglownym w okolicy Kowal, na potrzeby stoczni rzecznej, powstał basen portowy, ale trudno to nazwać głównym i największym portem miasta. W związku z tym odpowiedź poprawna to odpowiedź ostatnia.
-
Pytań 8 z 12
8. Pytanie
Fliegender Schlesier (Latający ślązak) to:
Poprawnie
Odpowiedź pierwsza jest błędna, bo silniki odrzutowe w praktycznym zastosowaniu pojawiły się dopiero w czasie II wojny światowej. Wcześniej czyniono próby i testy, ale nie na tyle udane, aby można je było zastosować do prowadzenia regularnych lotów cywilnych. Wszak wojsko zawsze najszybciej dostawało wszelkie nowinki. Sterowiec (odpowiedź druga) od biedy mógłby się załapać, ale gorąco liczę, że nazwa jest tak charakterystyczna, że wszyscy wiedzą, że chodzi o pociąg (odpowiedź trzecia):
Niepoprawnie
Odpowiedź pierwsza jest błędna, bo silniki odrzutowe w praktycznym zastosowaniu pojawiły się dopiero w czasie II wojny światowej. Wcześniej czyniono próby i testy, ale nie na tyle udane, aby można je było zastosować do prowadzenia regularnych lotów cywilnych. Wszak wojsko zawsze najszybciej dostawało wszelkie nowinki. Sterowiec (odpowiedź druga) od biedy mógłby się załapać, ale gorąco liczę, że nazwa jest tak charakterystyczna, że wszyscy wiedzą, że chodzi o pociąg (odpowiedź trzecia):
-
Pytań 9 z 12
9. Pytanie
W Breslau szerokość torów tramwajowych wynosiła przed II wojną światową:
Poprawnie
Niepoprawnie
-
Pytań 10 z 12
10. Pytanie
Klein Bahnhof – dworzec końcowy kolei wąskotorowej łączącej Breslau z Triebnitz (Trzebnicą) znajdował się:
Poprawnie
Treść pytania zasadniczo zawiera przesłanki do wyeliminowania przynajmniej dwóch niepoprawnych odpowiedzi. Skoro bowiem pociągi wąskotorowe jeździły z Wrocławia do Trzebnicy, to raczej mało prawdopodobne aby w ogóle ich w mieście nie było (odp. czwarta), a trochę mniej prawdopodobne że kończyły bieg na pl. Strzegomskim (odp 3). Wybór jest więc między bramą cmentarza, a placem Staszica. Ja bym nie poprowadził pociągów przed samą bramę cmentarza, chociażby po to aby nie zakłócały tam spokoju. Wybór więc jest prosty 🙂
Niepoprawnie
Treść pytania zasadniczo zawiera przesłanki do wyeliminowania przynajmniej dwóch niepoprawnych odpowiedzi. Skoro bowiem pociągi wąskotorowe jeździły z Wrocławia do Trzebnicy, to raczej mało prawdopodobne aby w ogóle ich w mieście nie było (odp. czwarta), a trochę mniej prawdopodobne że kończyły bieg na pl. Strzegomskim (odp 3). Wybór jest więc między bramą cmentarza, a placem Staszica. Ja bym nie poprowadził pociągów przed samą bramę cmentarza, chociażby po to aby nie zakłócały tam spokoju. Wybór więc jest prosty 🙂
-
Pytań 11 z 12
11. Pytanie
Poprawnie
To oczywiście stacja benzynowa, przy wjeździe na autostradę w kierunku Legnicy i Berlina.
Niepoprawnie
To oczywiście stacja benzynowa, przy wjeździe na autostradę w kierunku Legnicy i Berlina.
-
Pytań 12 z 12
12. Pytanie
W jakie barwy malowane były tramwaje jeżdżące po Breslau w 1938r. (po zjednoczeniu wszystkich trzech funkcjonujących wcześniej przedsiębiorstw tramwajowych).
Poprawnie
Tramwaj Juliusz ma barwę bardziej wpadającą w zielony niż żółty (co nie do końca jest poprawne), ale można powiedzieć, że jest to kolor najbardziej podobny do piaskowego. Zatem wszystkie inne odpowiedzi są błędne. To pytanie komuś nie do końca rozeznanemu w komunikacji miejskiej mogło faktycznie sprawić pewien problem, ale liczę, że choć raz w życiu Juliusza widzieliście 🙂
Niepoprawnie
Tramwaj Juliusz ma barwę bardziej wpadającą w zielony niż żółty (co nie do końca jest poprawne), ale można powiedzieć, że jest to kolor najbardziej podobny do piaskowego. Zatem wszystkie inne odpowiedzi są błędne. To pytanie komuś nie do końca rozeznanemu w komunikacji miejskiej mogło faktycznie sprawić pewien problem, ale liczę, że choć raz w życiu Juliusza widzieliście 🙂
Podpowiedź
Dzisiaj we Wrocławiu jeden z zabytkowych tramwajów – Juliusz – ma barwy zbliżone do przedwojennych.