Pociąg sztabowy „Amerika” cz. 4 – wagony obrony przeciwlotniczej

Witam po około 2 tygodniach niedziałania strony. Udało mi się ją po ciężkich bojach przywrócić do stanu używalności (kolejny raz dzięki Łukaszowi Mizińskiemu :-D). Wracam więc do pracy. Na pierwszy ogień idzie ostatni jak na razie tekst o pociągu specjalnym Adolfa Hitlera.

Tym razem będzie chyba więcej zdjęć niż tekstu. Paradoksalnie, dla mnie, bo jak zabierałem się za opisanie tego tematu to zdjęć, a już zdjęć z poprawnym opisem, w internecie było jak na lekarstwo. Z czasem jednak dotarłem do źródeł, które w Polsce do tej pory nie by publikowane. Niewątpliwie jednak w tym temacie jest jeszcze bardzo wiele wątków do wyjaśnienia, odnalezienia i odkrycia. Ot – taka mała detektywistyczna robota. Niestety – nie udało mi się do dzisiaj zakończyć rysunków technicznych dla wagonów I i III serii produkcyjnej. Jak tylko uda mi się ta niezwykle trudna sztuka to podzielę się efektami.

Dalej

Napisano Wpisy historyczne, Wpisy inne | Oznaczone jako: , , | Jeden komentarz

Pociąg sztabowy „Amerika” cz. 3 – wagon sypialny Adolfa Hitlera – 10 206 Bln

Mam gorącą nadzieję, że nie zanudziłem nieco przydługą opowieścią o wagonie sztabowym (10 252 Bln). Obiecuję, że tym razem będzie krócej. Zasadniczo powinienem tę wybiórczą historię wagonów pociągu Adolfa Hitlera zacząć od jego wagonu sypialnego. Był on chronologicznie pierwszy, był on też dla niego chyba ważniejszy (skoro rozkazał go wiernym sobie SS-manom po swojej śmierci zniszczyć), był też wreszcie przez wszystkich związanych z pociągami specjalnymi z czasów III Rzeszy nazywany „wagonem Hitlera”. Na mnie jednak jakoś nie wywiera tak specjalnego wrażenia, o presji nie wspominając. Dlatego na jego temat będzie znacznie mniej niż o wagonie sztabowy.

Zacznijmy jednak od początku.

Jak wspomniałem już wyżej, dla potrzeb przejazdów wodza, już w końcu 1933r. Kancelaria III Rzeszy zleciła zamówienie kolejom niemieckim czterech wagonów salonowych. Były to pierwsze cztery wagony salonowe które zamówiono w Niemczech od zakończenia I wojny światowej. Dlatego nazywano je: neubau-salonwagen czyli: wagony salonowe nowej budowy. Po całkiem krótkim czasie okazało się, że taka „flota” pojazdów specjalnych nie spełnia oczekiwań ilościowych. Wagonów było zwyczajnie za mało w stosunku do wzrastających stale do potrzeb przewozowych jakie należało obsłużyć rozrastającej się brunatnej nomenklatury. Postanowiono więc zamówić kolejny wagon, który byłby docelowo przeznaczony do wyłącznego użytku Adolfa Hitlera. Tak też się stało i w dniu 5 kwietnia 1937r. do zakładów Gebrüder Credé, w Kassel-Niederzwehren wpłynęło zamówienie o numerze 03.966/59.002 opiewające na kwotę 389 997 RM. Jego przedmiotem było wykonanie sypialnego wagonu salonowego o długości 23,5m o masie 63,5t, na którego pokładzie znajdować się miały łącznie trzy duże kajuty sypialne wraz z łazienkami oraz obszerny salon z przedsalonem. Zakłady zrealizowały zamówienie w iście ekspresowym czasie i już w dniu 10 grudnia 1937r. wagon był wpisany na stan posiadania wagonowni Berlin Yorckstraβe ze stacją macierzystą Anhalter Bahnhof.

Dalej

Napisano Wpisy historyczne, Wpisy inne | Oznaczone jako: , , , | Wstaw komentarz

Pociąg sztabowy „Amerika” cz. 2 – wagon konferencyjny 10 252 Bln

Pociąg specjalny Hitlera to temat na jedną, jak nie więcej książek. Pasjonował mnie od prawie 20 lat. Moje pierwsze próby zebrania informacji na ten temat, dość nieśmiałe, dość nieporadne, z dzisiejszej perspektywy wydają się mi nieco nawet śmieszne. Od tamtego czasu niestrudzenie poszukiwałem kolejnych informacji, detali i faktów. W efekcie obecnie dysponuję mnóstwem danych źródłowych, sporą liczbą fotografii dotąd niepublikowanych w Polsce, czy dokumentów z których można wyciągać bardzo ciekawe wnioski. Aby jednak przekaz był jasny, spójny i klarowny, postanowiłem poprawić także mój pierwszy wpis na temat pociągu Amerika jaki popełniłem na tej stronie. Usunąłem stamtąd wszystkie nieprawdziwe informacje na jego tego temat, które znalazły się tam ze względu na skromne źródła do jakich wtedy miałem dostęp. Dodałem wszystko co zostało przeze mnie sprawdzone, zweryfikowane i jest w 100% poprawne więc można ze spokojem stwierdzić, że jest to całkowicie nowy tekst. W związku z powyższym zanim zaczniecie czytać dzisiejszy wpis poniżej, sugerowałbym zapoznanie się z treścią poprzedniego artykułu, już po zmianach.

Wcześniejszy tekst o pociągu sztabowym Amerika

Dalej

Napisano Wpisy historyczne, Wpisy inne | Oznaczone jako: , , , | Wstaw komentarz
  • Ostatnie wpisy

  • Archiwa

  • Licznik odwiedzin

    • 10
    • 972
    • 2 127
    • 10 355
    • 750 329