Widokówki rozszyfrowane – cz. 3 – Most Pomorski

Dzisiaj przyjrzymy się widokówce prezentującej Most Pomorski wraz z elektrownią północną (1) (Norderoder Wasserkraftwerk – pisałem o niej już 16 listopada 2014r. Zdjęcie zostało wykonane z narożnego okna budynku dzisiejszego Archiwum Państwowego przy ul. Pomorskiej, gdzie ówcześnie znajdował się nowy urząd pracy (Neue Arbeitsamt). Powstało ono pomiędzy 1933r, a 1938r. i przedstawia ruchliwą ulicę prowadzącą w kierunku samego rynku.

Moją uwagę zwróciła znaczna liczba rowerzystów (naliczyłem ich łącznie piętnastu) widoczna na ulicy. To poniekąd zrozumiałe gdyż oczywiście samochodów w owym czasie było we Wrocławiu znacząco mniej niż dzisiaj, a ponieważ były drogie (benzyna relatywnie również: 1 litr kosztował w 1938r. ok. 40 Pf), to były dostępne dla zamożnych ludzi. Niestety większość społeczeństwa nie zarabiała więcej jak 100RM tygodniowo to rower był najlepszym, najtańszym i najpopularniejszym środkiem miejskiego transportu.

Druga kwestia to furmanki. Na zdjęciu widać ich łącznie osiem. W owym czasie służyły oczywiście do transportu towarów do sklepów, coś w rodzaju pojazdów dostawczych dzisiaj. Jedna z nich wyładowana jest po brzegi beczkami, najpewniej po piwie, i jest prowadzona przez ubranego w białą koszulę woźnicę. To z kolei prowadzi do wniosku, że autor fotografii uchwycił ciepłe, letnie popołudnie. Dlaczego popołudnie? Proszę zwrócić uwagę na cienie rzucane przez jadące ulicą furmanki i powozy. Są długie i padają na lewą stronę, a zatem słońce jest nisko nad horyzontem po prawej stronie zdjęcia. Ponieważ wykonano je z grubsza w kierunku południa to zachód będzie po prawej. Myślę, że mamy jakąś godzinę osiemnastą, dziewiętnastą w okresie wakacyjnym.

Wracając do naszej furmanki z beczkami. Wóz ten wyprzedzany jest przez rikszę motorową, których sporo w celach transportowych wykorzystywano w mieście. Był to także tani i szybki środek transportu towarów w mieście. Coraz popularniejsze wtedy stawało się oferowanie przez sklepy dostarczania zakupionych towarów z dostawą do domu. Taką usługę realizowano właśnie takimi pojazdami oklejonymi stosownymi reklamami. Dla przykładu w załączeniu motor transportowy z hiszpańskiego domu handlowego produktów importowanych Pedro Colla, który znajdował się na parterze kina Capitol. Takich pojazdów widać na widokówkach z lat 30-tych całkiem sporo, podobnie jak różnego rodzaju trójkołowców, na które nie było wymagane prawo jazdy jak i ubezpieczenia. Służył mniej więcej w roli dzisiejszej furgonetki.

Przyjrzyjmy się teraz drugiemu planowi. Poza wspomnianą wyżej elektrownią (1) przy lewej krawędzi zdjęcia widać budynek łaźni miejskiej (2). Stadt (Volks)-Brausebad powstała w 1894 roku przy obecnej ul. Księcia Witolda (Werder Straβe 2-4) jako pierwszy tego typu obiekt we Wrocławiu. Autorami jego projektu byli Richard Plüddemann oraz Karl Klimm. Budowę zakończono 1 lipca 1894r. a całość finansowano ze środków radcy ekonomicznego Korna, który wyasygnował na ten cel 54 500 ówczesnych marek. Obiekt w czasach świetności obsługiwał nawet 10 tysięcy osób miesięcznie.

Nieco w prawo, za elektrownią, wznosi się kamienica Werder Straβe 1 (3), w której na parterze zlokalizowana była kawiarnia Cafe Oderterrasse. Z jej okien można było obserwować wody rzeki, o czym informował stosowny napis nad nimi (powiększyłem ten fragment). W załączeniu widok kawiarni od strony ulicy oraz wnętrza. Niewątpliwie było to całkiem urokliwe miejsce.

Przy samej prawej krawędzi zdjęcia widać jeszcze fragment kamienicy Werder Straβe 11 (4), która stała na północnym rogu skrzyżowania z dzisiejszą ul. Pomorską.

Na dalszym planie widać oczywiście gmach uniwersytetu z wieżą matematyczną (5) po lewej stronie, w tle, za kamienicą z kawiarnią, widać także dwie wieże kościoła Św. Marii Magdaleny (6) stojącego przy ul. Szewskiej. Jeszcze kawałek na prawo, mniej więcej na wysokości początku ul. Odrzańskiej (charakterystyczna duża, biała, narożna kamienica) ponad dachy wystaje wieża ratuszowa (7), a obok góruje nad okolicą masywny gmach kościoła Św. Elżbiety (8).

<< Widokówki rozszyfrowane cz. 2 – Autobusy na wrocławskim Rynku;

Widokówki rozszyfrowane cz. 4 – Dworzec Główny >>

linia_1

Napisano Wpisy historyczne | Oznaczone jako: , , , , | 1 komentarz

One Response to Widokówki rozszyfrowane – cz. 3 – Most Pomorski

  1. […] << Widokówki rozszyfrowane, cz.1 – AWAG; Widokówki rozszyfrowane, cz 3 – Most Pomorski >> […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Najnowsze wpisy

  • Archiwa

  • Licznik odwiedzin

    • 29
    • 26
    • 213
    • 1 764
    • 369 801